.

.

събота, 5 септември 2015 г.

Има ли лечение IBS?

             Много пъти сама съм се питала, а и сме обсъждали с други пациенти за причината за заболяването IBS и неговите последствия. Определено заболяването има няколко страни. Ясно е че е нелечимо. Поне за сега (ама какъв съм оптимист). Искаме само да го поддържаме без симптоми.
             При различните пациенти различните форми и методи на лечение имат различен ефект. На всеки му се иска да го поддържа без особено да нарушава навиците си и начина си на живот. Затова е добре да се опитат всички варианти на лечение.
             На едно мнение сме, че стресът е решаващ фактор и е задължително да можем да го контролираме. Спокойствието, дневният режим, избягването на топло и студено, бързото хранене, пътуването и още много други  - всички те имат значение. Но всички с които съм разговаряла са единодушни, че има и още нещо, нещо, което ни убягва, частичка от пъзела, която изпускаме за да довършим картинката. Може би затова има и пациенти, при които нещо не достига, ефекта на различните форми на лечение остава непълен. Затова на всички, които са опитали биофийтбек терапията, някакъв вид лекарствена терапия, хипнозата в домашни условия и др., и ефекта не ги удовлетворява, ще препоръчам да опитат и FODMAP  диетата. Ще ме попитате откъде знам, че има такива пациенти - ами от чуждите форуми, там се споделя всичко и постоянно попадам на пациенти, които споделят, че са опитвали всякакъв вид лечение и нито едно от тях няма толкова силен ефект или направо никакъв ефект в сравнение с диетата. Не може всички те да се заблуждават. Затова знам, че ги има. Знам и, че при повечето от вас - самата диета ви плаши - не се страхувайте, хиляди хора по света са я опитвали и за много от тях тя е единственото лечение, което е дало ефект, затова сте длъжни да пробвате и това! Въпреки, че в чуждите източници се препоръчва като първа стъпка да се започне с нея, забелязвам, че повечето пациенти я приемат като прекалено драстична стъпка и се налага да започнат първо с другите методи. Няма лошо, редът не е от такова значение. Ако обаче след определено време забележите, че нещата не ви удовлетворяват, ефекта не е достатъчен или временен ще трябва да се престрашите и да опитате и диетата. Ако сте били на диетата, но в частичен вариант, олекотена или както там я наричат имайте предвид, че изобщо на нищо не сте били - просто не се брои. Била съм на такава частична диета в началото, не защото такава са ми изписали, а просто от моето незнание - много по-късно намерих приложението за смартфон на университета, открил истинската диета и повярвайте ми, не може изобщо и сравнение да се прави. Няма какво да се лъжем и да извъртаме действителността - университета, който създава диетата препоръчва строга FODMAP диета за първите 4-6 седмици от лечението. Всичко друго е просто заблуда и загуба на време и пари.  Няма смисъл и вие да правите моите грешки. Именно затова създадох блога - да ви спестя лутането и блъскането в лабиринта на незнанието.   
             Другото, което не подлежи на коментар, е обратното въвеждане на храните след това - няма вариант, в който след това пациента да върне напълно всички храни! Постепенно се вкарват забранените храни една по една, като се изчаква реакцията на организма от всяка храна и ако някоя храна направи голям проблем, то тя отново се изключва и се продължава с вкарването на останалите храни и така, докато се нагоди някаква окончателна диета, на която пациента остава. В най-леките случаи остават изключени 2-3 храни - като например лук, чесън, ябълки, мед или нещо друго. Излишно е да коментирам, че това, че не можете да консумирате лук се замества със консумация на зелените пера на пресен лук, чесъна се замества с чесново олио (чесъна се изпържва в сгорещено олио или зехтин и се консумира олиото /зехтина, съхранява се в хладилник), така че това едва ли е някакъв проблем за повечето от вас. Аз лично не познавам болен от IBS, който и без да се е подлагал на някаква диета не консумира толкова много неща, че диетата на която ще останете няма да ви се струва диета изобщо.
            Тези, които наистина са били на истинската диета с грамажите и са видели ефекта от нея със сигурност ще поискат да останат в това състояние за цял живот, и затова университета казва, че ползите от самата диета са 100% много по големи от цената, която плащаме за тези 4-6 седмици ограничение в храненето, ако изобщо това може да се нарече ограничение, имайки предвид колко по-разширена е диетата на университета в сравнение с това, което вие сте виждали до сега. Ограничението е по-скоро в грамажите, но на едно ядене, докато дневния брой хранения не са ограничени. Тоест ако ви се яде много някоя храна можете да я консумирате 5 или колкото пъти искате на ден, но в позволения грамаж.
         Затова опитайте, няма да съжалявате! Това е моето мнение. То може да не съвпада с това на лекуващият ви лекар например - и в това няма лошо, лекарят си е лекар и той има право на мнение, но решението дали да опитате диетата си е само ваше! Лекарят, който ви лекува, най-вероятно не е диетолог  и не може да е компетентен във всички насоки. Може просто да не може да ви помогне с диетата, но аз мога!. Постигнала съм много благодарение на това, че не съм се предала и във всеки един момент, колкото и трудно да ми е било съм търсила проблемите и решенията им. Затова съм стигнала дотук. И повярвайте истински се гордея със себе си! Благодарна съм на всички, които са ми помогнали да стигна до тук, истински ги уважавам и им се възхищавам, и каквото и да кажа за тях ще е малко и няма да мога да им се отблагодаря, но оценявам и факта че пътя го вървях аз и имам право на собствено мнение. И имам още много път да извървя - така ми е било писано, всичко в живота си което съм постигнала, съм го постигнала с много усилие, нищо не ми беше спестено. Затова положете усилие и вие. Един човек, когото много уважавам ми беше казал, че "Господ уважава борещите се" и наказва тези, които се предават в битките.
          Затова бъдете борци и вие, а не победени от ... IBS или каквото и който и да било! Успех и помнете, че аз ще бъда с вас през цялото време, няма да сте сами!

2 коментара:

  1. Страшно раздразнено имам ,гори. Незнам какво да правя?

    ОтговорИзтриване
  2. Здравейте, не мога точно да разбера какво се е случило при вас, но ако се е провокирал отново IBS, трябва да започнете диетата и да се свържете с доктор Стефан Митев (координатите са му в сайта chervo.bg).

    ОтговорИзтриване